Les

The Big Escape

In deze les vinden leerlingen aanwijzingen, combineren kennis en passen belangrijke vaardigheden toe om voor het einde van de les een kluisje te openen met een cijfercode. We maken van de klas een mini-escaperoom!

Een escaperoom in de klas is een mooi voorbeeld van hoe gamification de motivatie van leerlingen kan versterken. Bij gamification worden spelelementen ingezet en als didactiek gebruikt om activiteiten actiever, uitdagender en betekenisvoller te maken.

Tijdens deze les gaan de leerlingen aan de slag met verschillende puzzels die in het fundament de basis vormen voor computertalen of een verbinding hebben met dagelijkse (nieuwe) technologische toepassingen. Ook leren ze kritisch en creatief te denken, samen te werken en te communiceren met elkaar.

Moeilijkheid

PO
groep 6, groep 7, groep 8


Downloads

Gerelateerd lesmateriaal


    • Digi-doeners van FutureNL

      Met de Digidoener-lessen van FutureNL neem je leerlingen mee in ethiek en technologie, burgerschap en 21e-eeuwse vaardigheden.

      Bekijk het leskanaal

    • Build Your Own Robot met BYOR

      Een prototype robot maken met huis-tuin-en keukenmaterialen: BYOR laat leerlingen laagdrempelig kennismaken met elektronica.

      Bekijk het leskanaal

    • Programmeren met Makeblock

      Robots bouwen en aansturen en (blok-)programmeren: met Makeblock laat je leerlingen kennis maken met robotica en programmeren.

      Bekijk het leskanaal